Skolas veido brīvprātīgo tīklu kompetenču pieejas ieviešanai

Kompetenču pieeja izglītībā, kuru Latvijas skolās cer pakāpeniski ieviest tuvākajos gados, nav nekas jauns un skolām nezināms, daudzām skolām jau ir sava pieredze, un, lai ar to dalītos, radīta pilsoniskā iniciatīva “Atklāj sevi un savas skolas kompetenci!”, Latvijas Radio pastāstīja Juglas vidusskolas direktore Aija Melle.

Juglas vidusskola ir viena no iniciatīvas iniciatoriem, un trešdien skolā notiks oficiālā brīvprātīgo skolu tīkla darbības atklāšana.

Melle stāstīja, ka Izglītības ministrijas projektā kompetenču izglītību izmēģinās aptuveni 100 skolas, taču brīvprātīgo skolu tīklā var iesaistīties daudz vairāk iestāžu, kurām ir sava pieredze kompetenču izglītībā, ar kuru tās var dalīties.

Skolās kompetencēs balstītā pieeja nav nekas jauns, un mums likās svarīgi apzināt šo pieredzi. “Redzot, ka ir daudzas skolas, kurām ir ko piedāvāt, labu pieredzi, un, zinot, ka šajā aprobācijas procesā kapacitāte iesaistīt ir tikai 100 skolas, mēs aicinājām skolas iesaistīties šajā iniciatīvā, kuru nosaucām „atklāj savas skolas kompetenci”. Mēs negribam gaidīt, mēs diezgan sen par to runājam. Mēs maz esam ieraudzījuši kādu rezultātu. Ko var darīt tās skolas, kuras, piemēram, nav šajā aprobācijas procesā? Un skolotāji ar bažām gaida, kas tas tāds būs? Mēs gribam parādīt, ka daudz kas jau notiek,” stāsta Melle.

Kā skolas tieši organizēs darbu un kā notiks pieredzes apmaiņa būs atkarīgs no pašu skolotāju vēlmēm iesaistīties, bet ir svarīgi celt skolu pašapziņu, norādīja Melle. Viņa sacīja, ka “mums patīk visu reitingot”, bet skolas var ne tikai sacensties, bet sadarboties.

Brīvprātīgā skolu tīkla uzdevums ir veicināt izglītības iestāžu sadarbību un inovācijas metodiskā darba jautājumos skolā, novadā un Latvijā, īstenojot pāreju uz kompetencēs balstītu izglītību. Tīkla darbībā ir aicinātas iesaistīties visas ieinteresētās izglītības iestādes no pirmsskolas līdz augstākajai izglītībai, iekļaujot gan vispārējās, gan profesionālās, gan interešu un kultūrizglītības iestādes.

Dažādos reģionos atsevišķas skolas jau uzņēmušās attīstīt kādu specifisku kompetenci, piemēram, uzņēmējdarbību. Tādā veidā skolotāji nevis konkurēs, bet palīdzēšot cits citam.

Valsts izglītības satura centrs neuzskata, ka skolotāji šādā veidā konkurētu ar valsts programmu. Valsts standartā atsevišķas skolas vēl tiekot apmācītas un kopumā šim projektam tērē aptuveni 13 miljonus. Juglas un citu skolu iniciatīva gan veidota bezmaksas, un Satura centrs pašlaik domājot, kā to varētu atbalstīt.

“Jāgaida nav nekas. Neredzu to kā konkurenci un kā pretrunu. Es domāju, ka mēs sadarbosimies. Un šobrīd Valsts izglītības satura centrs pašlaik ļoti konkrēti domā par veidu, kā viņus var atbalstīt un stimulēt. Šajā brīdī nevaru dot konkrētu atbildi, kā tas izskatīsies, bet par to šobrīd tiek ļoti nopietni domāts, kā to ir iespējams izdarīt,” saka projekta satura ieviešanas vadītāja Zane Oliņa.

Latvijā lielākā ģimenes portāla „Mammāmuntētiem.lv” vadītāja Inga Akmentiņa-Smildziņa saka, vecāki aktīvi sekojot līdzi kompetenču pieejas izveidei, taču arī bieži saskaroties ar visai ierobežotu informāciju, tāpēc skolotāju iniciatīvu vērtējot atzinīgi. “Tas galvenais, par ko arī vecāki vai arī sabiedrība mēdz ironizēt, ka mēs runājam par izmaiņām, bet, vai tās patiešām tiks ieviestas. Lai tas nepaliek tikai uz papīra. Tā nezināšana rada tādas bailes un neuzticību,” saka Akmentiņa-Smildziņa.

Pedagogi atbalsta pārmaiņu nepieciešamību, taču norāda, ka nepieciešama vienota mācību pieeja valsts līmenī tā, lai iegūtā izglītība būtiski neatšķirtos viena reģiona vai pat vienas pilsētas teritorijā.

Jau ziņots, ka Latvijas skolēnu zināšanas ir viduvējas, ja tās salīdzina ar citām attīstītajām valstīm. Cerībā uzlabot skolēnu sniegumu starptautiskos pētījumos Izglītības ministrija jau no septembra pakāpeniski mainīs mācību saturu. Bet skolotāji pauž neizpratni par kompetencēs balstītu izglītības saturu. Reforma uzņem apgriezienus, bet nav skaidrības ne par to, kā būs jāmāca, ne papildu laiks šādu stundu sagatavošanai.

Visām Latvijas skolām uz jauno saturu – kompetenču pieeju izglītībā – pakāpeniski jāpāriet jau no nākamā gada 1. septembra, kad to pilnībā sāks apgūt visas pirmsskolas un sākumskolu 1-4.klašu skolēni.